Capcalera_altres1
AGROCULTURA
Descripció

EL PROJECTE - Fitxa resum del projecte "Agrocultura"

“Agrocultura” pretén implementar l’estratègia de desenvolupament local focalitzada en dinamitzar econòmicament el territori a través de la potenciació i difusió dels productes alimentaris locals i de qualitat.

S’entenen com a tals aquells productes que per ells mateixos tenen un valor afegit lligat al territori i a la qualitat, formant part de la conservació i el manteniment d’un patrimoni i valors culturals i, que contribueixen amb els seus processos productius a respectar el medi ambient, el paisatge i els recursos naturals.

D’una manera sintètica, els esforços del projecte es dirigeixen cap al triangle que formarien productes locals, recursos turístics i recursos mediambientals, i cap a les actuacions potenciadores de les sinèrgies que entre aquests elements es puguin generar. 

 

OBJECTIUS

El projecte es planteja els següents objectius específics:

  1. Incrementar la competitivitat de la indústria agroalimentària i els productes locals. A través del foment de la innovació i la interrelació amb el paisatge natural i cultural, i estrenyent els vincles amb el sector turístic.
  2. Posar en valor el patrimoni paisatgístic. Posada en valor dels recursos naturals, el seu aprofitament sostenible i, en general, totes aquelles accions que contribueixin a mitigar el canvi climàtic, a través de la interrelació amb el producte local i l’estratègia turística.
  3. Fomentar de l’emprenedoria. A través del desenvolupament d’estructures de recolzament per incentivar l’autoocupació, especialment entre dones i joves, i en sectors estratègics com l’agroalimentari, el turístic i l’artesanal. Dins d’aquest eix es contemplen també diferents accions entre les que destaquen el foment del viverisme o la cerca de noves fórmules de cooperació interempresarial.

I els següents objectius operatius:

  1. Difondre els productes locals del territori en l’àmbit turístic. L’objectiu és incrementar el volum de comercialització i venda directa dels productes locals. Es pretén d’una forma organitzada i comuna difondre els productes locals del territori. No només la difusió sinó aconseguir apropar aquests productes al potencial consumidor.
  2. Incrementar la utilització dels productes locals. Tant en la població com en el sector de la restauració del territori, per tal de generar processos gastronòmics fonamentats en la utilització del producte local. Els establiments de restauració inclouen cada vegada més els productes locals com a element diferenciador de les cartes de restauració.
  3. Enfortir les estructures associatives de productors locals i de restauració en el territori a un nivell inicialment comarcal. Fomentar la cooperació entre establiments per tal de definir ofertes conjuntes i per desenvolupar projectes comuns. El projecte pretén el treball en comú per propiciar la creació d’estructures organitzades amb associacions pròpies o de caràcter superior que els ajudin a projectar estratègies comunes.

 

PÚBLIC OBJECTIU

“Agrocultura” és un projecte que pretén arribar a públics diversos, com:

  • Sector turístic: aconseguir apropar el producte local al sector turístic, donant-li més promoció i espai dins sector restauració i comerç.
  • Productors i Restauradors: foment de les estructures associatives per tal de treballar en xarxa i crear estratègies comunes.
  • Ciutadania en general: incrementar la utilització de productes locals en el dia a dia de la població. 

 

ACCIONS

  • APP de la terra: La APP es planteja com una acció que fomenta l’accés al coneixement dels punts de venda de productes locals, on poder-los adquirir de forma fàcil per part dels fluxes turístics que visiten el territori.
  • Promoció del producte local: mitjançant els mitjans tecnològics disponibles, així com amb l’organització i realització de diferents jornades relacionades amb la producció local i les múltiples potencialitats dins de l’oferta gastronòmica actual. Es col·labora amb l’Associació de productors FET ALT CAMP per tal de cooperar en els objectius que són coincidents.
  • Jornades de Recerca+Desenvolupament per contribuir també al treball en comú a través de la cooperació, corregint desequilibris culturals d’un cert individualisme en el territori rural. També han de contribuir a la generació d’activitat econòmica que corregeixi desequilibris socioeconòmics a nivell territorial.
  • Assessorament empresarial a productors de producte local.

 

RESULTATS

  • Creació ‘APP de la terra’.
    • 4124 descàrregues de l’aplicació.
    • 273 productes locals inclosos a l’aplicació.
    • 126 productors/punts de venda inclosos a l’aplicació.
  • Increment de la venda directa per part dels productors i el conseqüent increment de facturació i benefici per part dels productors i punts de venda.
  • Creació de nous punts de venda directa de producte local ajudant a la creació d’ocupació de forma directa així com de nous emprenedors.
  • Disminuir impacte ambiental: La potenciació de la venda directa i de la utilització de producte local, eliminant circuits més llargs de distribució contribueix en alguna mesura a desequilibris mediambientals a l’aproximar el consum al propi territori.
  • Introducció de nous plats fonamentats en els productes locals en el sector de restauració del territori.
  • Realització de Jornades de desenvolupament i recerca del producte local.
  • Realització de Jornades gastronòmiques “Sabors de la Conca”
  • Participació a la segona edició del Receptari gastronòmic del Calçot.

 

Valor afegit

En col·laboració amb l’Associació de productors FET AL CAMP:

  • Desenvolupament de la pàgina web de l’Associació de productors FET AL CAMP.
  • Video promocional de l’Associació de productors FET AL CAMP.
Categoria del projecte
Valoració de les produccions locals / producció alimentària
Valoració de les produccions locals / producció ecològica
Valoració de les produccions locals / artesania d’art i oficis
Valoració de les produccions locals / promoció, venda i difusió
Patrimoni natural i cultural / cultura i territori viu
Societat rural i serveis a la població / serveis a la població
Economia social i Emprenedoria rural / Serveis a empreses
Economia social i Emprenedoria rural / social farming

GAL coordinador Consorci Leader de Desenvolupament Rural del Camp

Grups GAL catalans socis

Consorci Leader de Desenvolupament Rural del Camp (anteriorment Consorci Leader Priorat - Baix Camp i Consorci de Desenvolupament Alt Camp, Conca de Barberà i Anoia)

Altres GAL socis

Entitats col·laboradores

Centre Tecnològic i Forestal de Catalunya
Associació d’elaboradors de la Conca de Barberà
Associació Fet a l’Alt Camp
Consell Comarcal de l’Alt Camp
Consell Comarcal del Baix Camp
Consell Comarcal de la Conca de Barbera
Consell Comarcal del Priorat
Consell Comarcal del Baix Penedès
Consell Comarcal del Tarragonès
Mariona Quadrada
PIMEC

Anualitat 2017

Anys execució 1

Pressupost total 27.777,78 €

Àmbit Catalunya

Web


Tornar Enrere
APP de la terra (Consorci Leader de Desenvolupament Rural del Camp)
Portada del Receptari Gastronòmic del Calçot, segona edició (Joan Maria Viñas)
Segueix-nos a Facebook Twitter