Capcalera_altres1
GUSTUM. Productes de la Terra
Descripción

EL PROJECTE - Fitxa resum del projecte "GUSTUM"
El projecte “GUSTUM” neix de la iniciativa de l’antic Consorci Leader Urgell- Pla d’Urgell  l’any 2011. Actualment, l’Associació Leader de Ponent n’és el grup coordinador i compta amb la col·laboració dels 11 Grups d’Acció Local de Catalunya.

“GUSTUM” pretén posar en valor el producte agroalimentari local més enllà de la seva qualitat organolèptica, i vincular-lo al paisatge, l’economia, la cultura i les tradicions del territori.


OBJECTIUS
“GUSTUM” pretén incentivar la creació d’activitat econòmica al territori a partir de la promoció i la comercialització del producte agroalimentari local i de la sinergia amb altres sectors del territori com el turisme, la gastronomia i el petit comerç.

El projecte es concreta amb els següents objectius específics:

  • Donar a conèixer i valoritzar els productes locals dins i fora del territori.
  • Vincular el sector agroalimentari amb el turisme, la gastronomia i el petit comerç.
  • Identificar els productors, elaboradors i productes del territori.
  • Afavorir l’associacionisme en el sector.
  • Facilitar eines als productors per promocionar i comercialitzar el seu producte.


PÚBLIC OBJECTIU
El projecte es dirigeix als següents col·lectius:

  • Petits elaboradors de productes locals.
  • Associacions de pagesos  i/o elaboradors i cooperatives.
  • Petites empreses elaboradores sempre que produeixin sota algun distintiu de qualitat alimentària, tal com producte artesà, DO, IGP, ETG, marca Q, Producció Ecològica, etc.
  • Restauradors i comerciants del territori.
  • Establiments de turisme rural.


ACCIONS
 
1. Accions pedagògiques sobre el producte local adreçades a les escoles
Durant el 2016 s’han editat diversos materials audiovisuals per a ser projectats en format de 360º dins d’un espai semiesfèric inflable anomenat ‘cúpula full dome’, que permetrà als  alumnes sentir-se rodejats per les imatges,  i gairebé interactuar amb elles.

La cúpula és el lloc on es realitzaran les projeccions immersives que tindran com a objectiu transmetre la importància dels productes agroalimentaris produïts a l’àmbit rural i la seva vinculació amb el paisatge, l’economia i les tradicions del territori.

L’activitat la dirigirà un/a monitor/a que durà als alumnes de viatge a conèixer diferents productes típics del territori català, i amb ells, descobrir com s’elaboren, les seves característiques, els seus derivats, les zones més comunes de producció, etc. Tot això s’anirà descobrint  de forma dinàmica i interactiva tot entrant al “món” de la  cuina del Jordi, i a través dels plats que elabora es seleccionaran els productes que es volen conèixer. 
Serà una activitat itinerant a les escoles i fires de tot Catalunya a partir del curs acadèmic 2017-2018.

2. Accions de promoció i comercialització del producte local

Vinum: campanya “Aquí, vins catalans”
En l’anterior programa Leader, 2007-2013, es va crear “Vinum”,  una iniciativa per donar suport al sector vinícola català i, a la vegada, establir sinergies amb altres sectors econòmics com ara la restauració i el turisme.

Seguint la mateixa línia de treball, l’any 2016 s’impulsa la campanya “Aquí, vins catalans” per tal d’augmentar la presència de vins catalans amb DO a les cartes dels restaurants de Catalunya i, alhora, reconèixer i promocionar aquells establiments que, en les seves cartes, disposen d’un alt percentatge de vins de DO catalanes. D’aquesta manera, se’ls ofereixen uns adhesius amb el logotip i l’eslògan de la campanya per a col·locar a l’entrada i a les cartes de vins de l’establiment. Aquest suport promocional els ajudarà a tenir un valor afegit i diferencial respecte la resta.
Més informació: Facebook/Twitter @aquivinscat 

Accions individuals de promoció i/o comercialització
Aquestes actuacions afavoreixen els contactes intersectorials i serveixen per conscienciar sobre les possibilitats del producte local per un territori i el seu desenvolupament. Cada territori en funció de la seva realitat, escull l’actuació més adequada, com per exemple: l’organització de mercats tancats (workshops), tallers de cuina/ degustacions de productes proximitat amb participació dels productors i elaboradors, assistència a fires i/o mercats, col·laboració a jornades gastronòmiques del territori, jornades adreçades a consumidors, edició de material didàctic i divulgatiu de productes locals, etc.

Assessorament en màrqueting i vendes, gestió econòmic-financera i internacionalització
Servei d’assessorament gratuït, insitu i personalitzat dirigit a empreses alimentàries, per tal d’enfortir-les en els àmbits del màrqueting, la gestió econòmica i financera i la internacionalització. A partir de 2017, aquesta acció es desenvolupa a través del projecte “Start-up Rural Catalunya”.

Accions de promoció del producte a partir d’una “food truck”
Per reforçar la promoció del producte local s’utilitza una “food truck” que assisteix a fires i esdeveniments del territori. La “food truck” La Tartana, promoguda per l’Associació per la Gestió del Programa Leader Ripollès Ges Bisaura (projecte “Territori educador”), utilitza productes sota la marca “Producte del Ripollès” per a l’elaboració dels plats que ofereix.

Grup de treball sobre logística i distribució del producte local
“GUSTUM” participa en aquest grup de treball multisectorial que engloba diferents professionals, tant públics com privats, del món de la producció, elaboració, logística, distribució i informàtica; per tal de trobar solucions en temes de logística i distribució de productes locals.
El seu objectiu és posar en marxa una plataforma informàtica que faciliti el contacte entre productors, distribuïdors i grans consumidors finals (comerç a l’engròs com ara cuines col·lectives, restaurants, etc.).


3. Experiències concretes. Projectes pilot
Suport a iniciatives territorials de promoció del producte local:

Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida
Acompanyament de la iniciativa promoguda pels “Cervesers de Lleida” per tal de promocionar la cervesa artesana produïda a la província de Lleida, generar visites als obradors participants i contribuir a la dinamització del territori. El projecte es va iniciar el 2015 i ja compta amb 7 microcerveseries adherides.
Més informació: www.cerveserslleida.com     -     Facebook @rutacervesallda

Marca territorial Vall del Corb
Acompanyament del grup de productors, restauradors, artesans que treballen activament en un projecte comú per desenvolupar la vall.

S’ha constituït l’“Associació de la vall del Corb” i s’ha elaborat un Pla d’Acció amb propostes concretes com la iniciativa “Vins del riu Corb” o l’organització anual de la ruta enogastronòmica  “TrosFood VallCorb”. Durant el 2016 s’ha redactat també un “Marc estratègic i pla d'acció per al desenvolupament agroalimentari i turístic de la Vall del Corb”, on es fixen els objectius i línies estratègiques a seguir.
Més informació:  Facebook/Twitter @vinsdelriucorb    -    @Tros-Food-Vall-Del-Corb


4. Jornades tècniques
Organització de diverses jornades tècniques:

  • Introducció a la Biodinàmica.
  • Vinya, vins i territori a les Valls del Corb: vincles i oportunitats.
  • El treball conjunt com a base del desenvolupament integral de la Vall del Corb.


RESULTATS
A nivell d’impacte, el projecte ha permès:

  • 64 restaurants adherits a la campanya “Aquí, vins catalans”.
  • 7 obradors adherits a la “Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida”.
  • 34 empreses diagnosticades i assessorades en estratègies de màrqueting i vendes,  gestió econòmic-financera i internacionalització.
  • Organització de 9 tallers/cursos de promoció del producte local amb 247 participants.
  • Organització de 3 jornades tècniques amb 165 participants.
  • 17 sessions de sensibilització del producte local amb 1.500 participants.
  • 550 inscrits a les dues edicions de la ruta enogastronòmica “TrosFood VallCorb”.
  • 230 productors col·laboradors al projecte.
  • Creació d’una marca alimentària: “Fet a la Conca”.
  • Previsió de projecció de la cúpula “full dome” a 40 escoles de Catalunya. 
Valor añadido
Alguns dels RECURSOS que ha generat "GUSTUM" són:
  • Web corporativa de “GUSTUM”: www.gustum.org
  • Web de la “Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida”: www.cerveserslleida.com
  • Catàleg online dels productors alimentaris de l’Alt Urgell.
  • Edició de diversos materials promocionals i divulgatius: tríptics informatius “Menja’t l’Alt Urgell”, guia de productors alimentaris (Noguera, Ribera d’Ebre, Terra Alta i Urgell), llibret “Ruta de la Llet” del Lluçanès, calendaris “L’Hort al Lluçanès”, postals de productes típics del Lluçanès, fulletons “Vine a Pagès” del Ripollès, adhesius de la campanya “Aquí, vins catalans”, etc.
  • Document “Marc estratègic i pla d'acció per al desenvolupament agroalimentari i turístic  de la Vall del Corb”.
Categoria del proyecto
Valoració de les produccions locals / promoció, venda i difusió
Valoració de les produccions locals / producció alimentària
Valoració de les produccions locals / producció ecològica

GAL coordinador Associació Leader de Ponent

Grupos GAL catalanes socios

Associació per al Desenvolupament Rural Integral de la zona Nord-Oriental de Catalunya - ADRINOC
Associació pel Desenvolupament Rural de la Catalunya Central
Associació per la Gestió del Programa Leader Ripollès Ges Bisaura
Consorci Leader Pirineu Occidental (anteriorment: Consorci Centre de Desenvolupament Rural Pallars-Ribagorça)
Consorci Leader de Desenvolupament Rural del Camp (anteriorment Consorci Leader Priorat - Baix Camp i Consorci de Desenvolupament Alt Camp, Conca de Barberà i Anoia)
Consorci GAL Alt Urgell - Cerdanya
Associació Leader de Ponent (anteriorment: Consorci Leader Urgell - Pla d’Urgell i Consorci Garrigues per al Desenvolupament del Territori)
Consorci Grup d'Acció Local Noguera - Segrià Nord
Consorci Intercomarcal d’Iniciatives Socioeconòmiques Ribera d’Ebre – Terra Alta
Consorci per al Desenvolupament de la Catalunya Central
Consorci per al Desenvolupament del Baix Ebre i Montsià

Otros socios GAL

Altres agents implicats: 

  • Consells Comarcals, Ajuntaments, Cambres de Comerç i Agències de Desenvolupament dels territoris participants, associacions de productors/res, escoles d’hostaleria, aules gastronòmiques, col·lectius de cuina, etc.
  • Subdirecció General d'Indústries i Qualitat Agroalimentàries.
  • Consells reguladors DOP i IGP.

Anualidad 2016 -2017 (iniciat l'any 2011)

Años de ejecución 2

Presupuesto total 229.247,81 €

Ámbito Catalunya

Web http://gustum.org/


Volver atrás
Degustació GUSTUM a Cal Sinén (Associació Leader de Ponent)
Elaboració artesanal de torrons (Associació Leader de Ponent)
Síguenos en Youtube Linkedin Twitter Facebook

Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar la experiencia de navegación y ofrecerle contenidos interesantes mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pueden cambiar la configuración o obtener más información en nuestra Política de cookies

Aceptar