Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

"Som rurals, som futur!"

Ctra. Sant Llorenç de Morunys, Km 2
25280 Solsona (Lleida)
T+ 93 653 94 19 | secretaria@arca-dr.cat

“Els infants són molt espavilats i aprenen a cercar les oportunitats del món rural”. Parlem amb Gemma Cortada del projecte FER.Cat

“Els infants són molt espavilats i aprenen a cercar les oportunitats del món rural”. Parlem amb Gemma Cortada del projecte FER.Cat.

El projecte "FER.cat. Ensenyant a emprendre a les escoles rurals" és un projecte de cooperació que pretén fomentar les vocacions emprenedores entre l’alumnat de cinquè i sisè d’Educació Primària de les escoles dels territoris rurals. Es tracta  d’una iniciativa que vol despertar el talent emprenedor, la creativitat i la curiositat per les oportunitats que genera el món rural als alumnes per tal de contribuir en un futur a afrontar dos dels reptes d’aquest entorn: evitar el despoblament i afavorir la diversificació econòmica.

Parlem d’aquest projecte, així com d’altres iniciatives que es treballen des del Consorci GAL Noguera-Segrià Nord amb Gemma Cortada, gerent de l’entitat.

  • D’on sorgeix la idea d’aquest projecte?
    L’any 2009 diversos Grups d’Acció Local (GAL) del territori espanyol decideixen cooperar per tal de promoure l’emprenedoria entre els infants que viuen i estudien als territoris rurals, abans que deixin les seves poblacions d’origen per anar a estudiar a l’institut, amb la voluntat de fomentar l’esperit emprenedor, despertar l’interès de l’alumnat per les oportunitats que ofereix el món rural i donar visibilitat als empresaris i empresàries del territori, i afavorir així la creació d’empreses en el futur.
    L’any 2019, un grup de grups GAL catalans, amb la participació de GALs europeus, continuem cooperant i fent evolucionar el projecte. Amb una metodologia que contribueix a crear xarxa i sentiment de comunitat, hem elaborat un projecte d'emprenedoria amb les escoles rurals per tal de despertar el talent emprenedor, la creativitat i la curiositat per les oportunitats que genera el món rural en els i les alumnes de primària, que pot contribuir en un futur a afrontar dos dels reptes del món rural: evitar el despoblament i afavorir la diversificació econòmica i un creixement sostenible i respectuós amb l'entorn.
  • Emprenedoria, talent... com s’expliquen aquests conceptes als més petits?
    Els més petits són molt espavilats, i molt més emprenedors que les persones adultes. Amb aquest projecte fem que es posin a la pell de la protagonista dels materials didàctics, l’abella FER (Futurs Emprenedors Rurals) que viu en un rusc que s’està despoblant, i cal que trobin una solució per fer-lo viable
    .
    Els infants de seguida fan el paral·lelisme amb els seus pobles i entenen que creant una empresa i aprofitant les oportunitats del seu territori podran fer del seu poble un lloc agradable on viure. El projecte ha elaborat un seguit de materials didàctics amb els quals els nens i les nenes comencen a endinsar-se en el món de l'emprenedoria a través d'històries d’invents i tenen l’oportunitat de conèixer un empresari o una empresària del seu entorn rural i fer-li una entrevista. A més, disposen d’un quadern amb històries d’èxit empresarial de tot Catalunya dins l’entorn rural que, una vegada més, demostren la potencialitat d’aquests territoris hi ha oportunitats.
    En el segon bloc de materials s’anima els nens i les nenes a inventar, sense cap límit creatiu ,un producte o servei que pugui cobrir necessitats que han detectat en els seus territoris, ja sigui factible o no amb la tecnologia actual. Calculen ingressos, despeses, creen la imatge de la marca... tot allò que implica ser emprenedor o emprenedora.
  • Parlem d’un projecte, doncs, que compta amb la complicitat i implicació dels docents i els centres educatius del territori.
    Des d’un inici, el projecte involucra la comunitat educativa, que és qui transmet tota aquesta experiència als nens i nenes. Ser emprenedor/a no té un horari, és una filosofia de vida que s’ha d’incorporar en tots els aspectes de la vida, i en el cas dels infants, en  l’aprenentatge. Per això és un projecte multidisciplinari.
    El professorat s’hi endinsa i s’hi implica tot aportant suggeriments i maneres d’aplicar el projecte segons la seva metodologia de treball. A més del material per a l’alumnat, els i les docents reben una carpeta amb una guia metodològica “FER” on s’expliquen les competències que es treballen a través del projecte.
  • Enguany s’ha introduït un nou bloc de materials didàctics dedicat a les empreses de la Catalunya rural.
    Sí, aquest és el bloc 3 que es titula “Històries d’empreses de la Catalunya Rural”. Aquest bloc permet conèixer històries reals d’emprenedors i emprenedores que han aconseguit un gran èxit en els seus negocis a l’entorn rural. Per exemple, hi són recollides les històries de “Torrons i Mel Alemany”, “Arantec Engingheria”, “El Pastoret”, etc.
    Aquest nou bloc és necessari per facilitar que els infants aprenguin a cercar oportunitats i aprofitar els recursos que els ofereix el món rural.
  • Un projecte que ha despertat l’interès d’altres Grups d’Acció Local europeus.
    És molt enriquidor que un projecte pugui traspassar fronteres com és el cas de “FER”. Els materials estan disponibles en diferents idiomes i això permet que altres països que estiguin interessats a aplicar-lo ho puguin fer. Estònia ha estat un exemple clar de cooperació, ja que alumnes catalans i alumnes estonians han compartit visions diferents del projecte, vídeos i també les seves iniciatives empresarials. A més a més, els i les mestres d’Estònia ens van visitar i van conèixer el nostre territori i algunes de les escoles vinculades amb “Futurs Emprenedors Rurals”.
  • Si parlem de resultats, aquest curs (2018-2019) un total de 863 alumnes de la Catalunya rural han participat al projecte, més del doble que durant el curs anterior. S’ha arribat al màxim?
    És difícil competir amb un èxit com el del curs passat, però creiem que “FER” ha de continuar aplicant-se a les escoles per tal d’apropar l’emprenedoria als infants. Treballarem perquè cada cop més escoles s’animin a participar en el projecte i el visquin com fins ara. Les xifres són certament impactants, però el que realment importa és que els i les alumnes que participen al projecte s’ho passin bé, alhora que aprenen i augmenta l’estima pel seu territori.
  • Des del Consorci GAL Noguera - Segrià Nord, i en paral·lel, es treballen altres iniciatives vinculades al foment de l’emprenedoria juvenil. És aquest el punt clau de l’estratègia del territori?
    Concretament, els objectius del GAL Noguera - Segrià Nord són la creació i la consolidació d’empreses en el territori, la dinamització del turisme, la transformació i la comercialització dels productes agroalimentaris, i també la implicació de la joventut en el desenvolupament territorial i el retorn de joves a l’entorn rural. En el marc d’aquest darrer objectiu s’han impulsat iniciatives com “FER”, o bé les iniciatives “Arrenca” o el “Networking” d’ODISSEU.
    “Arrenca” ofereix eines i estratègies per al desenvolupament d'habilitats professionals i empresarials als i les joves del territori, i també els dona a conèixer iniciatives empresarials nascudes i consolidades al territori com a oportunitat de desenvolupament professional en el futur. I això es realitza amb jornades de temes claus com marca personal, comunicació i lideratge... i amb visites a empreses de l’entorn rural.
    D’altra banda, el “Networking” facilita la inserció laboral dels i les joves i promou l’arrelament amb el seu territori d’origen. També s’ofereixen ajuts a empreses per tal que acullin estudiants en pràctiques extra curriculars.
  • I si parlem de resultats.
    El principal èxit dels projectes esmentats anteriorment és que es van repetint any rere any.  Ara bé, si parlem de xifres, el programa “Arrenca” -iniciat l’any 2013- ha impulsat 56 visites a empreses i 32 tallers i xerrades, i ha comptat amb la participació de 619 joves. Pel que fa al projecte “FER”,  1.681 alumnes han pres part en la iniciativa des del seu inici -curs 2016/17-.
  • I de cara al futur, quines són les prioritats fixades des de l’entitat?
    El Consorci GAL Noguera - Segrià Nord és una entitat que compta amb una trajectòria de més de 10 anys, durant els quals ha estat impulsant projectes per assolir els objectius de què hem parlat.
    De cara al futur ens hem fixat de continuar impulsant nous projectes, com “Territori de Valor”; dinamitzar el territori a través de públic infantil; i, a la vegada, consolidar projectes que s’han mantingut al llarg del temps i que poden contribuir a la dinamització territorial, com “Arrenca”, “Noguerament Bo” i el mateix “FER”; sense descuidar accions de creació i consolidació d’empreses entre altres.

FONT: Consorci GAL Noguera-Segrià Nord 
Publicat a la plataforma Ajuntament Impulsa